﴿وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لاَ يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدًا كَذَلِكَ نُصَرِّفُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ﴾
سوره مبارکه الأعراف،آیه 58
تبلیغ شماره یک تبلیغ شماره دو تبلیغ شماره سه تبلیغ شماره چهار
آمار بازدید

ترجمه

سرزمين پاکيزه 0و شيرين)، گياهش به فرمان پروردگار مي‏رويد؛ امّا سرزمينهاي بد طينت (و شوره‏زار)، جز گياه ناچيز و بي‏ارزش، از آن نمي‏رويد؛ اين گونه آيات (خود) را براي آنها که شکرگزارند، بيان مي‏کنيم!
ترجمه : آیت الله مکارم شیرازی
و زمين پاک [و آماده‏]، گياهش به اذن پروردگارش برمي‏آيد؛ و آن [زميني‏] که ناپاک [و نامناسب‏] است [گياهش‏] جز اندک و بي‏فايده برنمي‏آيد. اين گونه‏، آيات [خود] را براي گروهي که شکر مي‏گزارند، گونه‏گون بيان مي‏کنيم‏.
ترجمه : آقای فولادوند

تفسیر

نکته

1- پاكيزگى و خلوص از پليدى ها ، زمينه بهره گيرى وافر از فيض الهى و خبائث و ناخالصى ها ، مانع فیض الهی است. و البلد الطيب . .. و الذى خبث لايخرج إلا نكداً با توجه به ذيل آيه (لقوم يشكرون) و آيات پس از آن كه برخورد انسانها را با رسالت انبيا تشريح مى كند، معلوم مى شود بيان زمين مستعد و بركتهاى آن و زمين نامستعد و بى ثمرى آن، در حقيقت ترسيم حالت انسانها و استعداد دريافت معارف الهى است. يعنى تشبيه انواع انسانهاست از نظر دريافت معارف به انواع زمينها و دريافت باران رحمت. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اخلاقی / اجتماعی / موضوع فرعی : پاكيزگى،خلوص ، زمين مستعد،فيض الهى،
 5 نظر
کریمی - تاریخ : ۱۳۹۳ چهارم آبان- داور

نيكوكاران ، مانند سرزمين طيب ، سودمند و برخوردار از فيض فراوان خداوند إن رحمت اللّه قريب من المحسنين. و هو الذى يرسل الريح ... و البلد الطيب

2- گياهان نهفته در سرزمين هاى نامستعد ، هر چند باران رحمت بر آن ببارد ، تهى از خير و بركتند و بازدهيشان اندك است .و الذى خبث لايخرج إلا نكداً <نكد> به معناى چيزى است كه خير در آن نباشد و بى خير بودن گياهان به اين است كه بازدهى آن اندك باشد. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اخلاقی / اجتماعی / موضوع فرعی : پاكيزگى،خلوص ، زمين مستعد،فيض الهى،
 2 نظر
کریمی - تاریخ : ۱۳۹۳ چهارم آبان- داور

تنها قدرشناسان و شكرگزاران بهره مند از بيان هاى گوناگون آيات الهى هستند . كذلك نصرف الأيت لقوم يشكرون

3- پاكى طينت موجودات ، امرى اصيل و خباثت آنها ، امرى عرضى است . و البلد الطيب . .. و الذى خبث توصيف زمين مستعد با وصف <الطيب> در مقابل توصيف زمين نامستعد با فعل <خبث>، مى تواند اشاره به برداشت فوق داشته باشد. زيرا وصف دلالت بر ثبوت دارد و فعل حاكى از حدوث است (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اخلاقی / اجتماعی / موضوع فرعی : پاكيزگى،خلوص ، زمين مستعد،فيض الهى،
 بدون نظر
4- ظهور و بروز خوبی و بدی انسان در عمل اوست .( یخرج نباته....لایخرج الا نکدا) (رسول پور)
منبع : خودم/ موضوع اصلی : اخلاقی / اجتماعی / موضوع فرعی :
 بدون نظر
5- گناه جز اثر زشت بهمراه ندارد پس اعمال بدی که احیانا از انسانهای خوب سر می زند می تواند میزان اثر گناه در دل او را نشان دهد . ( و الذی خبث لا یخرج الا نکدا )- علینا بالاستغفار (رسول پور)
منبع : خودم/ موضوع اصلی : اخلاقی / موضوع فرعی :
 1 نظر
کریمی - تاریخ : ۱۳۹۳ چهارم آبان- داور

متجاوزان و فسادگران ، مانند سرزمين خبيث كم بهره از فيض الهى و انسانهايى بى ثمرند . إنه لايحب المعتدين. و لاتفسدوا ... و الذى خبث

نکته های کاربران

کاربر محترم نکته مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

روایت

1- آيه مثالى است براى طينت پاك كه منشأ علوم و معارف و طاعات و خيرات است و طينت ناپاكى كه از آن توقع سودى نيست اين مطلب را تأييد ميكند روايتى كه مرحوم طبرسى از ابن عباس و مجاهد و حسن نقل نموده كه اين آيه مثلى است براى مؤمن و كافر، توجه ميدهد كه زمين تمامش از يك جنس است جز اينكه بعضى از آنها با باران نرم مى‏شود و گياه خوب ميرويد و محصول خوب ميدهد و بعضى از سرزمين‏ها شوره‏زار است كه چيزى نميرويد اگر گياهى نيز برويد قابل استفاده نيست همچنين دلها تمام گوشت و خون است بعضى نرم است كه موعظه مى‏پذيرد و بعضى سخت و سنگين است كه پند و اندرز نمى‏پذيرد هر كه دلى نرم و ملايم دارد خداى را سپاسگزارى كند. (کریمی)
منبع : جلد هفتم بحار الانوار، ج‏2، ص: 96/ موضوع اصلی : اخلاقی / اجتماعی / موضوع فرعی :
 بدون نظر
کاربر محترم روایت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

لغت

1- الْبَلَدُ الطَّيِّبُ:سرزمين پاكيزه و حاصلخيز. يَخْرُجُ نَباتُهُ: مى‏رويد گياه آن. خَبُثَ: پليد شد، پليد است، ناپاك است، ناپاك شد. (نكد): بى‏فايده، پست. كَذلِكَ: اين چنين. نُصَرِّفُ ( (صرف)): مى‏گردانيم، گوناگون بيان مى‏كنيم. (يشكر): شكر مى‏كند (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : / موضوع فرعی :
 بدون نظر
کاربر محترم لغت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

نکته ادبی

1- (الواو) استئنافيّة (البلد) مبتدأ مرفوع (الطيّب) نعت للبلد مرفوع مثله (يخرج) مضارع مرفوع (نبات) فاعل مرفوع و (الهاء) ضمير مضاف إليه (بإذن) جار و مجرور متعلّق بمحذوف حال من نبات (رب) مضاف إليه مجرور و (الهاء) مثل الأول (الواو) عاطفة (الذي) موصول في محلّ رفع مبتدأ (خبث) فعل ماض و الفاعل هو- و هو العائد- (لا) حرف ناف (يخرج) مثل الأول و الضمير الفاعل يعود على النبات (إلا) أداة حصر (نكدا) حال منصوبة (كذلك نصرف الآيات) مثل كذلك نخرج الموتى ، (لقوم) جار و مجرور متعلّق ب (نصرّف)، (يشكرون) مثل تذكرون . (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اخلاقی / اجتماعی / موضوع فرعی : پاكيزگى،خلوص ، زمين مستعد،فيض الهى،
 بدون نظر
کاربر محترم نکته ادبی مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

سوال

کاربر محترم سوال مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

در صورتی که تمایل به درج مطلب دارید باید در سایت ثبت نام کنید یا در صورت ثبت نام وارد شوید
*