﴿وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ بَلْ أَتَيْنَاهُم بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَن ذِكْرِهِم مُّعْرِضُونَ﴾
سوره مبارکه المؤمنون،آیه 71
تفسير مقام معظم رهبري امر به معروف و نهی از منکر، واجب فراموش شده اسلام بانک پرسش ها و پاسخ های قرآنی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کتابخانه نکات قرآنی نکات اعجاز علمی قرآن نکات قرآنی در بیان رهبری نهضت تفسیری پرسمان 2 - ویژه تلفن همراه پایگاه درس هایی از قرآن
شورای هماهنگی فعالیت های قرآنی دانشگاهها
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
سایت‏های موضوعی پرسمان
نشریه الکترونیکی پرسمان
علوم و معارف قرآن (پرسمان دانشجویی)
ايكنا
آمار بازدید

ترجمه

و اگر حق از هوسهاي آنها پيروي کند، آسمانها و زمين و همه کساني که در آنها هستند تباه مي‏شوند! ولي ما قرآني به آنها داديم که مايه يادآوري (و عزّت و شرف) براي آنهاست، امّا آنان از (آنچه مايه) يادآوريشان (است) رويگردانند!
ترجمه : آیت الله مکارم شیرازی
و اگر حق از هوسهاي آنها پيروي مي‏کرد، قطعاً آسمانها و زمين و هر که در آنهاست تباه مي‏شد. [نه‏!] بلکه يادنامه‏شان را به آنان داده‏ايم‏، ولي آنها از [پيروي‏] يادنامه خود رويگردانند.
ترجمه : آقای فولادوند

تفسیر

نکته

1- حقّ، هرگز نبايد تابع تمايلات و خواسته ‏هاى مردم باشد (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / اخلاقی / موضوع فرعی : هوی و هوس
 1 نظر
مهمان - تاریخ : ۱۳۹۴ بيست ارديبهشت

واژه (حق) از نظر قرآن چنانكه دامغانى در كتاب (قاموس القرآن) مى‏ گويد داراى- 12- معنى مى ‏باشد، كه از جمله آنها است: 1- اللّه 2- قرآن 3- اسلام 4- عدل 5- توحيد 6- صدق و ... و براى هر يك از اين- 12- معنى به آيه‏ اى از آيات قرآن استشهاد كرده است‏

2- هوى و هوس هاى مردم معيار و ضابطه‏ اى ندارد، بلكه علاوه بر اين در بسيارى از موارد به سوى زشتيها مى ‏گرايد، اگر قوانين هستى تابع اين تمايلات انحرافى مى‏ شد هرج و مرج و فساد سراسر جهان را فرا مى‏ گرفت! (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / اخلاقی / موضوع فرعی : هوی و هوس
 بدون نظر
3- بيشتر آنان از حق بدشان مى‏آيد به اين جهت بدشان مى‏آيد كه مخالف با هوى و هوس ايشان است، پس معلوم مى‏شود كه آنان مى‏خواهند حق تابع هوى و هوس ايشان باشد نه اينكه آنان تابع حق باشند، و اين هم كه ممكن نيست. (کریمی)
منبع : المیزان/ موضوع اصلی : اعتقادی / اخلاقی / موضوع فرعی : هوی و هوس
 بدون نظر

نکته های کاربران

کاربر محترم نکته مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

روایت

1- از امام حسن عسکری علیه السلام روایت است که می فرماید: مَا تَرَكَ الْحَقَّ عَزِيزٌ إِلَّا ذَلَّ وَ لَا أَخَذَ بِهِ ذَلِيلٌ إِلَّا عَزَّ هیچ عزیز و باشخصیتی حق را ترک نمی کند مگر اینکه ذلیل می شود و هیچ فرد کم شخصیتی به حق روی نمی آورد مگر اینکه عزیز می شود. این روایت نشان می دهد که معیار در عزت و ذلت، تبعیت از حق است. در مقابل حق، باطل است و باطل چیزی است که بقاء و دوامی ندارد کما اینکه خداوند می فرماید: ﴿أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَداً رابِياً وَ مِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ﴾ حق مانند همان آب حیات و زلال و شفاف است که حیات همه ی موجودات زنده به آن وابسته است. اما باطل همان کف های روی آب است که علامت آلودگی های آب بوده که عمرش کوتاه است هرچند سر و صدا و جلوه دارد. دزدی، انحراف، دروغ، خیانت و مانند آن همه جزء باطل است و هرگز موجب عزت نمی شود. در مقابل، وفای به عهد، تقوا و پرهیزگاری حق است و موجب عزت انسان و ملت ها می شود. (کریمی)
منبع : بحار الانوار، علامه مجلسی، ج78، ص374، ط بیروت./ موضوع اصلی : اعتقادی / اخلاقی / موضوع فرعی : هوی و هوس
 بدون نظر
کاربر محترم روایت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

لغت

1- اتَّبَعَ: پيروى كرد. (اهواء) جمع (هوى): خواهش‏هاى نفسانى. لَفَسَدَتِ: البته تباه مى‏شد. (اتينا (اتى)): داديم. (معرض): رو گردان‏ (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / اخلاقی / موضوع فرعی : هوی و هوس
 بدون نظر
کاربر محترم لغت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

نکته ادبی

1- (الواو) اعتراضيّة (لو) حرف شرط غير جازم (اللام) واقعة في جواب لو (من) اسم موصول في محلّ رفع معطوف على السموات بالواو (فيهنّ) متعلّق بمحذوف صلة الموصول من (بل) للإضراب الانتقاليّ (بذكرهم) متعلّق ب (أتيناهم)، (الفاء) عاطفة (عن ذكرهم) متعلّق ب (معرضون). (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / اخلاقی / موضوع فرعی : هوی و هوس
 بدون نظر
کاربر محترم نکته ادبی مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

سوال

کاربر محترم سوال مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

در صورتی که تمایل به درج مطلب دارید باید در سایت ثبت نام کنید یا در صورت ثبت نام وارد شوید
*




تازه ها
آیات پربحث
نکات پربحث
نکات پرامتیاز
نکات پربازدید