﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَكَثِيرٌ مِّنَ النَّاسِ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذَابُ وَمَن يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّكْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ﴾
سوره مبارکه الحج،آیه 18
تفسير مقام معظم رهبري امر به معروف و نهی از منکر، واجب فراموش شده اسلام بانک پرسش ها و پاسخ های قرآنی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کتابخانه نکات قرآنی نکات اعجاز علمی قرآن نکات قرآنی در بیان رهبری نهضت تفسیری پرسمان 2 - ویژه تلفن همراه پایگاه درس هایی از قرآن
شورای هماهنگی فعالیت های قرآنی دانشگاهها
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
سایت‏های موضوعی پرسمان
نشریه الکترونیکی پرسمان
علوم و معارف قرآن (پرسمان دانشجویی)
ايكنا
آمار بازدید

ترجمه

آيا نديدي که تمام کساني که در آسمانها و کساني که در زمينند براي خدا سجده مي‏کنند؟! و (همچنين) خورشيد و ماه و ستارگان و کوه‏ها و درختان و جنبندگان، و بسياري از مردم! امّا بسياري (ابا دارند، و) فرمان عذاب درباره آنان حتمي است؛ و هر کس را خدا خوار کند، کسي او را گرامي نخواهد داشت! خداوند هر کار را بخواهد (و صلاح بداند) انجام مي‏دهد!
ترجمه : آیت الله مکارم شیرازی
آيا ندانستي که خداست که هر کس در آسمانها و هر کس در زمين است‏، و خورشيد و ماه و [تمام‏] ستارگان و کوهها و درختان و جنبندگان و بسياري از مردم براي او سجده مي‏کنند؟ و بسياري‏اند که عذاب بر آنان واجب شده است‏. و هر که را خدا خوار کند او را گرامي‏دارنده‏اي نيست‏، چرا که خدا هر چه بخواهد انجام مي‏دهد.
ترجمه : آقای فولادوند

تفسیر

نکته

1- ظاهرا خطاب در جمله" أَ لَمْ تَرَ" به همه كسانى است كه مى‏ توانند ببينند و صلاحيت خطاب را دارند، و منظور از ديدن در اينجا، دانستن است. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / اجتماعی / موضوع فرعی : سجده، عبادت ، آسمان و زمین
 2 نظر
مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ چهارم بهمن

" رؤيت" در لسان عرب گاهى به معنى" علم" مى‏ آيد گاه از مسائل بسيار روشن تعبير به مشاهده مى‏كنيم و مثلا مى‏ گويند آيا نمى‏ بينى كه فلان انسان، حسود و بخيل است، يا فلان انسان عالم و عادل است (در حالى كه اين صفات جنبه حسى ندارد) منظور درك قطعى است.

پاسخ ها
مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ چهارم بهمن

همزه در «ألم تر» براى استفهام توبيخى است: «رؤيت» (مصدر «ترى») به معناى دانستن و به اصطلاح از افعال قلوب است; يعنى، «آيا ندانستى كه...». توبيخ خداوند بيانگر مطلب ياد شده است; چه اين كه سجود و خضوع موجودات اگر قابل درك نبود، خداوند انسان ها را توبيخ نمى كرد.

2- مراد از آن، سجده تكوينى است، نه سجده تشريعى و تكليفى. و سجده تكوينى عبارت است از تذلل و اظهار كوچكى در مقابل عزت و كبريايى خداى عز و جل، و در تحت قهر و سلطنت او. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / اجتماعی / موضوع فرعی : سجده، عبادت ، آسمان و زمین
 3 نظر
مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ چهارم بهمن

توجه به انقياد و كرنش تمامى پديده هاى جهان در برابر خداوند، مقتضى گرويدن به خداى واحد و روى گرداندن از شرك و ديگر پرستى است.

مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ چهارم بهمن

توجه به انقياد و كرنش تمامى پديده هاى جهان در برابر خداوند، مقتضى گرويدن به خداى واحد و روى گرداندن از شرك و ديگر پرستى است.

مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ چهارم بهمن

توجه به انقياد و كرنش تمامى پديده هاى جهان در برابر خداوند، مقتضى گرويدن به خداى واحد و روى گرداندن از شرك و ديگر پرستى است.

3- جمله" إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يَشاءُ" كنايه است از عموم قدرت خدا، و تعليلى است براى مطالب قبل كه يكى اثبات عذاب بود براى مستكبرين از سجده براى خدا، و يكى اهانت آنان بود، اهانتى كه بعد از آن كرامتى نباشد. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / اجتماعی / موضوع فرعی : سجده، عبادت ، آسمان و زمین
 2 نظر
مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ چهارم بهمن

ساكنان زمين دو گروهند، گروهى مؤمن و خاضع در برابر خدا و گروهى كافر و متمرد و سركش.

پاسخ ها
مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ چهارم بهمن

برخلاف همه پديده هاى جهان هستى، مردم دو دسته اند: بسيارى از آنان معتقد به توحيد ربوبى و اهل خضوع و انقياد در برابر خدا و بسيارى ديگر منكر توحيد ربوبى و ديگر پرست هستند.

4- " سجود تشريعى" همان نهايت خضوعى است كه از صاحبان عقل و شعور و درك و معرفت در برابر پروردگار تحقق مى‏يابد. (کریمی)
منبع : تفسیر نمونه/ موضوع اصلی : / موضوع فرعی : سجده تشریعی
 بدون نظر

نکته های کاربران

کاربر محترم نکته مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

روایت

1- عَنْ جَابِرٍ: لَمْ يَمُرَّ النَّبِيُّ ص فِي طَرِيقٍ فَيَتْبَعُهُ أَحَدٌ إِلَّا عَرَفَ أَنَّهُ قَدْ سَلَكَهُ مِنْ طِيبِ عَرْفِهِ وَ لَمْ يَمُرَّ بِحَجَرٍ وَ لَا شَجَرٍ إِلَّا سَجَدَ لَهُ. جابر مى‏ گويد: پيامبر از راهى نمى‏ گذشت مگر اينكه همگان آگاه مى‏ شدند كه آن حضرت عبور كرده است. و از كنار سنگ و يا درختى عبور نمى‏ كرد مگر اينكه بر او سجده مى‏ نمود. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : نحو / اعتقادی / اجتماعی / اعتقادی / موضوع فرعی : سجده، عبادت ، آسمان و زمین
 بدون نظر
2- عن النبي صلى الله عليه و آله انه قال: ان لله ملائكة في السماء السابعة سجودا منذ خلقهم الى يوم القيمة ترعد فرائصهم من مخافة الله، لا تقطر من دموعهم قطرة الا صار ملكا، فاذا كان يوم القيامة رفعوا رؤسهم و قالوا: ما عبدناك حق عبادتك‏ از پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله بطور صحيح نقل شده كه خداوند گروهى از ملائكه را در آسمان هفتم قرار داده كه از ابتداء خلقت و آفرينش تا روز قيامت در حال سجده هستند. مفاصل بدنشان از خوف خدا ميلرزد و هر قطره اشك كه از چشمشان ميريزد ملك و فرشته‏اى مى‏شود و بهمين ترتيب تا قيام قيامت هستند با اين وصف روز قيامت كه مى‏شود سر به آسمان نموده و ميگويند: خدايا ما حق عبادت تو را انجام نداده‏ايم. (کریمی)
منبع : نور الثقلین ج3 ص60/ موضوع اصلی : نحو / اعتقادی / اجتماعی / اعتقادی / موضوع فرعی : سجده، عبادت ، آسمان و زمین
 بدون نظر
کاربر محترم روایت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

لغت

1- أَ لَمْ تَرَ ( (رأى)): آيا نديدى. يَسْجُدُ: سجده مى‏ كند. (نجوم) جمع (نجم): ستارگان. (جبال) جمع (جبل): كوهها. (دوابّ) جمع (دابّة): جنبندگان. وَ كَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذابُ: و بسيارى كه بر او عذاب محقق شده. مَنْ يُهِنِ- (يهين (هون)): هر كه را خوار و كوچك كند. مُكْرِمٍ: عزيز دارنده، اكرام كننده. يَفْعَلُ: انجام مى‏ دهد. ما يَشاءُ: هر چه مى‏ خواهد. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : نحو / اعتقادی / اجتماعی / موضوع فرعی : سجده، عبادت ، آسمان و زمین
 بدون نظر
کاربر محترم لغت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

نکته ادبی

1- «أَ لَمْ» الهمزة للاستفهام و لم حرف نفي و جزم و قلب «تَرَ» مضارع مجزوم بحذف حرف العلة فاعله مستتر تقديره أنت و الجملة مستأنفة «أَنَّ اللَّهَ» لفظ الجلالة اسم أن و أن و ما بعدها سدت مسد مفعولي تر «يَسْجُدُ» مضارع مرفوع «لَهُ» متعلقان بيسجد «مَنْ» اسم موصول مبني على السكون في محل رفع فاعل ليسجد «فِي السَّماواتِ» متعلقان بصلة محذوفة «وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ» معطوف على ما سبق «وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجُومُ وَ الْجِبالُ وَ الشَّجَرُ وَ الدَّوَابُّ وَ كَثِيرٌ» عطف على من الأولى «مِنَ النَّاسِ» متعلقان بكثير «وَ كَثِيرٌ» الواو استئنافية و كثير مبتدأ «حَقَّ» ماض «عَلَيْهِ» متعلقان بحق «الْعَذابُ» فاعل و الجملة خبر كثير و جملة المبتدأ و خبره استئنافية «وَ مَنْ» الواو استئنافية من اسم شرط جازم في محل نصب مفعول به مقدم «يُهِنِ» مضارع مجزوم بمن و هو فعل الشرط و حرك بالكسر لالتقاء الساكنين «اللَّهَ» لفظ الجلالة فاعل «فَما» الفاء رابطة للجواب و ما نافية «لَهُ» متعلقان بخبر مقدم «مَنْ» حرف جر زائد «مُكْرِمٍ» اسم مجرور لفظا مرفوع محلا على أنه مبتدأ مؤخر و الجملة في محل جزم جواب الشرط لاقترانها بالفاء «أَنَّ اللَّهَ» لفظ الجلالة اسم إن المنصوب و الجملة مستأنفة «يَفْعَلُ» مضارع مرفوع فاعله مستتر تقديره هو «ما» موصولية في محل نصب مفعول به و الجملة خبر إن «يَشاءُ» مضارع مرفوع فاعله مستتر و الجملة صلة (کریمی)
منبع : اعراب القران ج2ص306/ موضوع اصلی : نحو / اجتماعی / اعتقادی / موضوع فرعی : سجده، عبادت ، آسمان و زمین
 1 نظر
مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ چهارم بهمن

جمله «فما له من مكرم» مى تواند انشا در قالب خبر باشد; يعنى، هيچ كس حق ندارد به كسى كه مورد اهانت خدا قرار گرفته، حرمت نهد و او را گرامى بدارد.

کاربر محترم نکته ادبی مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

سوال

کاربر محترم سوال مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

در صورتی که تمایل به درج مطلب دارید باید در سایت ثبت نام کنید یا در صورت ثبت نام وارد شوید
*




تازه ها
آیات پربحث
نکات پربحث
نکات پرامتیاز
نکات پربازدید