﴿فَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَا كُفْرَانَ لِسَعْيِهِ وَإِنَّا لَهُ كَاتِبُونَ﴾
سوره مبارکه الأنبياء،آیه 94
تبلیغ شماره یک تبلیغ شماره دو تبلیغ شماره سه تبلیغ شماره چهار
آمار بازدید

ترجمه

و هر کس چيزي از اعمال شايسته بجا آورد، در حالي که ايمان داشته باشد، کوشش او ناسپاسي نخواهد شد؛ و ما تمام اعمال او را (براي پاداش) مي‏نويسيم.
ترجمه : آیت الله مکارم شیرازی
پس هر که کارهاي شايسته انجام دهد و مؤمن [هم‏] باشد، براي تلاش او ناسپاسي نخواهد بود، و ماييم که به سود او ثبت مي‏کنيم‏.
ترجمه : آقای فولادوند

تفسیر

نکته

1- ايمان و عمل صالح به عنوان دو ركن اساسى براى نجات انسانها ذكر شده، ولى با اضافه كردن كلمه" من" كه براى" تبعيض" است اين مطلب را بر آن مى‏ افزايد كه انجام تمام اعمال صالح نيز شرط نيست، حتى اگر افراد با ايمان، بخشى از اعمال صالح را انجام دهند باز اهل نجات و سعادتند. (کریمی)
منبع : تفسير نمونه، ج‏13، ص: 499/ موضوع اصلی : اعتقادی / اخلاقی / موضوع فرعی : ایمان ، عمل صالح، کتابت اعمال
 1 نظر
مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ بيست و نهم آذر

روشن است كه كار شايسته و خداپسندانه ميدانش گسترده است، و از دعا و نماز و خودسازى آغاز، تا پيوند با خويشاوندان و نيكى در حق آنان، يارى رسانى به مظلوم و ستمديده دعوت به حق و پاى‏بندى به عدل و داد، تلاش در راه احياى حقوق مردم و زدودن آثار گناه و استبداد و ديگر كارهاى ثمربخش و شايسته را شامل مى‏گردد.

2- آنچه مهم است، سعى و تلاش براى انجام كار نيك است، هر چند جامه ‏ى عمل نپوشد. «لِسَعْيِهِ» (کریمی)
منبع : نور/ موضوع اصلی : اعتقادی / اخلاقی / موضوع فرعی : ایمان ، عمل صالح، کتابت اعمال
 بدون نظر
3- اعمال نيكى كه كفار انجام مى‏دهند مورد قبول خداوند سبحان نخواهد بود. و كوچكترين دليلى نداريم كه اگر كافر نيكوكارى در حال كفر بميرد داخل بهشت خواهد شد. و لو اينكه بزرگترين خدمت را به جامعه بشريت كرده، يا بكند، و بهترين وسيله رفاه و آسايش را براى جامعه انسان به وجود آورده، يا بياورد و چيزى را اختراع نموده، يا بنمايد. (کریمی)
منبع : تفسیر آسان/ موضوع اصلی : اعتقادی / اخلاقی / موضوع فرعی : ایمان ، عمل صالح، کتابت اعمال
 1 نظر
مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ بيست و نهم آذر

آيه از آياتي است كه دلالت مي كند عمل صالح وقتي مقبول مي افتد كه توأم باايمان باشد و نيز دلالت مي كند كه فرد مؤمني كه بعضي از اعمال صالح را انجام مي دهداهل فلاح است ./ اطیب البیان

نکته های کاربران

کاربر محترم نکته مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

روایت

1- زنديقی از حضرت على عليه السّلام پرسيد اين آيه از قرآن فَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلا كُفْرانَ لِسَعْيِهِ و آيه وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ با هم تناقص دارند، امير المؤمنين عليه السّلام در پاسخ زنديق فرمود. آيه فَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلا كُفْرانَ لِسَعْيِهِ و يا آيه إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى‏، تفسيرش آن است كه ايمان و عمل صالح بدون هدايت آدمى را بى‏ نياز نمى‏ كند، و اين طور نيست كه هر كس نام مؤمن بر خود نهد حتما نجات پيدا مى‏ كند و مانند گمراهان هلاك نخواهد شد. اگر چنين باشد پس يهوديان كه به توحيد اقرار دارند و خداوند را مى‏ شناسند نجات پيدا مى‏ كنند و يا ساير كسانى كه موحد هستند مانند ابليس همه اهل نجات مى‏ باشند، خداوند عالم در جاى ديگرى فرمود: كسانى كه ايمان آورده‏ اند و ايمان خود را به ظلم مخلوط نساخته‏ اند براى آنها آرامش هست و هم آنها اهل هدايت هستند. در جايى ديگر مى‏ فرمايند كسانى كه مى‏ گويند ما ايمان آورديم ولى اين را فقط در زبان مى‏ گويند و دل‏شان گواهى نمى‏ دهد، ايمان حالات مختلفى دارد كه شرح آن بطول مى‏ انجامد ايمان بر دو قسم است ايمان قلبى و ايمان زبانى مانند ايمان منافقان در عهد رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله. در آن زمان گروهى از ترس شمشير با زبان اظهار ايمان كردند و از خوف قتل مسلمان گرديدند، آنها در زبان ايمان آوردند در حالى كه دلشان خبر نداشت، ايمان به قلب است كه مؤمن را در برابر خداوند تسليم مى‏ كند و هر كس كارها را به صاحبش تسليم كند تكبر نمى‏ كند آن گونه كه شيطان تكبر كرد و بر آدم سجده ننمود. (کریمی)
منبع : ايمان و كفر-ترجمه الإيمان و الكفر بحار الانوار، ج‏1، ص: 332/ موضوع اصلی : نحو / اعتقادی / اخلاقی / موضوع فرعی : ایمان ، عمل صالح، کتابت اعمال
 بدون نظر
کاربر محترم روایت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

لغت

1- فَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ‏: پس هر كس از اعمال صالح را انجام دهد. (من يعمل): هر كه عمل كند. كُفْرانَ: ناسپاسى. (كاتب): نويسنده. (سعى): سعى و كوشش. (اهلكنا): هلاك كرديم. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / اخلاقی / موضوع فرعی : ایمان ، عمل صالح، کتابت اعمال
 بدون نظر
کاربر محترم لغت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

نکته ادبی

1- «فَمَنْ» الفاء استئنافية من اسم شرط جازم مبتدأ «يَعْمَلْ» مضارع مجزوم و هو فعل الشرط و فاعله مستتر «مِنَ الصَّالِحاتِ» متعلقان بيعمل «وَ هُوَ» الواو حالية هو مبتدأ «مُؤْمِنٌ» خبر و الجملة حالية «فَلا» الفاء رابطة للجواب و لا نافية تعمل عمل إن «كُفْرانَ» اسمها «لِسَعْيِهِ» متعلقان بمحذوف خبر لا «وَ إِنَّا لَهُ كاتِبُونَ» إن و اسمها و خبرها و له متعلقان بالخبر و الجملة معطوفة (کریمی)
منبع : اعراب القران/ موضوع اصلی : نحو / اعتقادی / اخلاقی / موضوع فرعی : ایمان ، عمل صالح، کتابت اعمال
 بدون نظر
کاربر محترم نکته ادبی مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

سوال

کاربر محترم سوال مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

در صورتی که تمایل به درج مطلب دارید باید در سایت ثبت نام کنید یا در صورت ثبت نام وارد شوید
*