﴿يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى وَهُم مِّنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ﴾
سوره مبارکه الأنبياء،آیه 28
تبلیغ شماره یک تبلیغ شماره دو تبلیغ شماره سه تبلیغ شماره چهار
آمار بازدید

ترجمه

او اعمال امروز و آينده و اعمال گذشته آنها را مي‏داند؛ و آنها جز براي کسي که خدا راضي (به شفاعت براي او) است شفاعت نمي‏کنند؛ و از ترس او بيمناکند.
ترجمه : آیت الله مکارم شیرازی
آنچه فراروي آنان و آنچه پشت سرشان است مي‏داند، و جز براي کسي که [خدا] رضايت دهد، شفاعت نمي‏کنند و خود از بيم او هراسانند.
ترجمه : آقای فولادوند

تفسیر

نکته

1- آگاهى ملائكه از علم مطلق خداوند به تمامى گفتار و رفتار و حالات ، موجب انقياد آنان و بازدارنده ايشان از هرگونه نافرمانى جمله <يعلم ما. ..> مى تواند در حكم تعليل براى آيه قبل (لايسبقونه... بأمره يعملون) باشد; يعنى، چون فرشتگان آگاه اند كه خداوند به تمامى حركات آنان دانا است، از اين رو گوش به فرمان خدا و تسليم محض او هستند. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / موضوع فرعی : علم خدا، ملائکه، اطاعت
 بدون نظر
2- ملائكه ، بدون رضايت خداوند هيچ كس را شفاعت نمى كنند . برداشت ياد شده مبتنى بر اين است كه مفعول <ارتضى> شفاعت باشد; يعنى، فرشتگان شفاعت نمى كنند، مگر براى كسى كه خداوند به شفاعت آنان رضايت دهد. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / موضوع فرعی : علم خدا، ملائکه، اطاعت، شفاعت
 3 نظر
مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ پنجم آذر

اثری که وعده شفاعت در افراد می‌گذارد زنده کردن حسّ امیدواری در افراد گناه‌کار است تا آنان با دیدن گناهان و جرائم خود دچار ناامیدی و یأس از رحمت بی‌کران الهی نگردند.مانند همان اثری که اعتقاد به توبه و پذیرش از سوی خداوند متعال در انسان‌ها می‌گذارد.

پاسخ ها
مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ پنجم آذر

لَايَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا؛آنان مالک شفاعت نیستند مگر کسی که نزد خداوند رحمان، عهد و پیمانی دارد. عهدی که از نزد خدا گرفته شده عبارت است از اعتقاد حق یا عمل صالح که در روز قیامت مؤمن را نجات می‌دهد

مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ پنجم آذر

کسی به عنوان مستقل حق شفاعت ندارد و اصلاً و ذاتاً شفاعت برای خداست و برای غیرخدا با اذن و تملیک اوست. شفیع در حقیقت خود خدای سبحان است و برگشت شفاعت به این است که یکی از صفات خدا بین خدا و شخص شفاعت خواه، واسطه می‌شود تا حال او را اصلاح کند مانند واسطه شدن رحمت و مغفرت خدا بین او و بنده گنهکارش، تا وی را از وبال گناهش و از عذاب نجات دهد.منشور جاوید، ج 8، ص 234، جعفر سبحانی.

3- اگر مفعول مقدر <ارتضى> ضميرى باشد كه به <مَن> برگردد و تقدير جمله چنين باشد: <ارتضاه اللّه>; يعنى، كسى كه خدا از او راضى است و همه كارهايش مورد رضايت و پسند خداوند است. می توان برداشت کرد که : شفاعت شافعان ( فرشتگان و . . . ) تنها شامل كسانى مى شود كه خدا ازآنان راضى باشد . (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / موضوع فرعی : علم خدا، ملائکه، اطاعت، شفاعت
 بدون نظر

نکته های کاربران

کاربر محترم نکته مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

روایت

1- عن موسى بن جعفر ( ع ) : أما قول اللّه عزّوجلّ < و لايشفعون إلاّلمن ارتضى > فإنّهم لايشفعون إلاّ لمن ارتضى اللّه دينه و الدين الإقرار بالجزاء على الحسنات و السيئات ; از امام موسى بن جعفر(ع) روايت شده است: اما قول خداوند ـ عزّوجلّ ـ <و لايشفعون إلاّلمن ارتضى> [معنايش اين است كه] آنان شفاعت نمى كنند، مگر براى كسى كه خدا دين او را پسنديده است و دين [پسنديده] اقرار به جزا بر نيكى ها و بدى ها است>. (کریمی)
منبع : توحيد صدوق، ص 408، ب 63، ح 6; نورالثقلين، ج 3، ص 424، ح 50./ موضوع اصلی : اعتقادی / اعتقادی / موضوع فرعی : علم خدا، ملائکه، اطاعت، شفاعت
 1 نظر
مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ پنجم آذر

حضرت علی علیه السلام: «سه گروه هستند که از خدای متعال طلب شفاعة می‌کنند و شفاعتشان پذیرفته می‌شود. «الانبیاء ثم العلماء ثم الشهداء».ترجمه المیزان، ج 15، ص 411.

کاربر محترم روایت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

لغت

1- <خشيت> ترس توأم با تعظيم و احترام و <اشفاق> ترس آميخته با عنايت است (مفردات راغب). (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : صرف / اعتقادی / اعتقادی / موضوع فرعی :
 بدون نظر
کاربر محترم لغت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

نکته ادبی

1- / يَعْلَمُ - ع ل م - مذكر - مفرد - يفعل - فعل ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ مضارع ؛ غائب ؛ متعدى ؛ معرب / مَا - اسم ؛ اسم موصول ؛ مبنىّ ؛ على السّكون /بَيْنَ - ب ى ن - مذكر - مفرد - فعل - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ ظرف ؛ معرب / أَيْدِيـ - ى د ى - مؤنث - جمع - أفعل - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ جامد ؛ معرب /هِمْ - اسم ؛ ضمير متّصل مجرور ؛ مبنىّ ؛ على السّكون / وَ -حرف ؛ حرف عطف ؛ مبنىّ ؛ على الفتح / مَا - اسم ؛ اسم موصول ؛ مبنىّ ؛ على السّكون / خَلْفَـ - خ ل ف - مذكر - مفرد - فعل - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ ظرف ؛ معرب / هُمْ - اسم ؛ ضمير متّصل مجرور ؛ مبنىّ ؛ على السّكون / وَ - حرف ؛ حرف عطف ؛ مبنىّ ؛ على الفتح / لَا -حرف ؛ حرف نفى ؛ مبنىّ ؛ على السّكون / يَشْفَعُونَ - ش ف ع - مذكر - جمع - يفعلون - فعل ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ مضارع ؛ غائب ؛ متعدى ؛ معرب / إِلَّا - حرف ؛ حرف استثناء ؛ مبنىّ ؛ على السّكون / لِـ - حرف ؛ حرف جرّ ؛ متعلّق بفعل قبله ؛ مبنىّ ؛ على الكسر /مَنِ -اسم ؛ اسم موصول ؛ مبنىّ ؛ على السّكون / ارْتَضَي - ر ض و - مذكر - مفرد - افتعل - فعل ؛ ثلاثىّ مزيد ؛ افتعال ؛ ماضى ؛ غائب ؛ متعدى ؛ مبنىّ ؛ على الفتح / وَ - حرف ؛ حرف عطف ؛ مبنىّ ؛ على الفتح / هُمْ -مذكر - جمع - - اسم ؛ ضمير منفصل مرفوع ؛ مبنىّ ؛ على السّكون / مِنْ - حرف ؛ حرف جرّ ؛ متعلّق بمابعده ؛ مبنىّ ؛ على السّكون /خَشْيَتِـ - خ ش ى - مؤنث - مفرد - فعلة‌ - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ جامد مصدرىّ ؛ معرب /هِ - اسم ؛ ضمير متّصل مجرور ؛ مبنىّ ؛ على الكسر /مُشْفِقُونَ - مُشْفِقُونَ - ش ف ق - مذكر - جمع - مفعلون - اسم ؛ ثلاثىّ مزيد ؛ افعال ؛ مشتق ؛ اسم فاعل ؛ معرب (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : صرف / اعتقادی / اعتقادی / موضوع فرعی :
 بدون نظر
کاربر محترم نکته ادبی مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

سوال

کاربر محترم سوال مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

در صورتی که تمایل به درج مطلب دارید باید در سایت ثبت نام کنید یا در صورت ثبت نام وارد شوید
*