﴿يُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ وَيُضِلُّ اللّهُ الظَّالِمِينَ وَيَفْعَلُ اللّهُ مَا يَشَاءُ﴾
سوره مبارکه الإبراهيم،آیه 27
تبلیغ شماره یک تبلیغ شماره دو تبلیغ شماره سه تبلیغ شماره چهار
آمار بازدید

ترجمه

خداوند کساني را که ايمان آوردند، به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان، استوار مي‏دارد؛ هم در اين جهان، و هم در سراي ديگر! و ستمگران را گمراه مي‏سازد، (و لطف خود را از آنها برمي‏گيرد)؛ خداوند هر کار را بخواهد (و مصلحت بداند) انجام مي‏دهد!
ترجمه : آیت الله مکارم شیرازی
خدا کساني را که ايمان آورده‏اند، در زندگي دنيا و در آخرت با سخن استوار ثابت مي‏گرداند، و ستمگران را بي‏راه مي‏گذارد، و خدا هر چه بخواهد انجام مي‏دهد.
ترجمه : آقای فولادوند

تفسیر

نکته

1- هدایت، ابتدا و آغازش از سوی خداست ولی ظلالت و گمراهی آغازش به وسیله خود انسان است (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / موضوع فرعی : هدایت،ظلالت
 7 نظر
2- هدایت اولى و فطرى بشر، مربوط به خود او نبوده، بلکه هدایت اول و دومش همه از خدا است، و تنها آنچه از ناحیه او و به اختیار او است، ثبات بر هدایت اولى است. به خلاف ضلالت، که نخست، از ناحیه خودش شروع مى‏شود (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / اجتماعی / موضوع فرعی :
 بدون نظر
3- اگر انسانها بر اساس همین فطرت سالم زندگى نموده، در نتیجه مشتاق معرفت، پروردگار خود و عمل صالح گشته، از فجور و عمل زشت نفرت بورزند، خداوند هدایتشان کرده و به آن معرفتى که مى‏ خواستند، خواهند رسید (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / اجتماعی / موضوع فرعی :
 1 نظر
ملکی - تاریخ : ۱۳۹۳ هفتم آبان

خداوند، کسانی را که به سخنان استوار و جاودانه (قرآن) ایمان آورند، در دنیا و آخرت ثابت قدم و خلل ناپذیر می کند. برداشت فوق بر این اساس است که «باء» در «بالقول» متعلق به «آمنوا» باشد; یعنی، کسانی که به سخنان استوار، که به قرینه آیه قبل می تواند همان «کلمه طیبه» باشد، ایمان آورند از ناحیه خداوند مورد تأیید هستند.

4- جمله «وَ یَفْعَلُ اللَّهُ ما یَشاءُ» یعنى خداوند تثبیت آنها (مومنین) و اضلال اینها (کافران) را، به مقتضاى خواستش انجام مى ‏دهد. و مشیت او مزاحم و مانع و دافعى ندارد. و چیزى میان مشیت و فعل او حایل نمى ‏شود (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / اجتماعی / موضوع فرعی :
 بدون نظر

نکته های کاربران

کاربر محترم نکته مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

روایت

1- عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ بِإِسْنَادِهِ رَفَعَهُ قَالَ أَتَى عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع يَهُودِيٌّ فَسَأَلَهُ عَنْ مَسَائِلَ فَكَانَ فِيمَا يَسْأَلُهُ لِمَ سُمِّيَتِ الدُّنْيَا دُنْيَا وَ لِمَ سُمِّيَتِ الْآخِرَةُ آخِرَةً فَقَالَ ع إِنَّمَا سُمِّيَتِ الدُّنْيَا دُنْيَا لِأَنَّهَا أَدْنَى مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ سُمِّيَتِ الْآخِرَةُ آخِرَةً لِأَنَّ فِيهَا الْجَزَاءَ وَ الثَّوَاب‏ يك يهودى نزد على بن ابى طالب آمد و چند مسأله پرسيد، و در ضمن آنچه پرسيد اين بود كه چرا دنيا را دنيا ناميدند و آخرت را آخرت در پاسخ فرمود: براى آنكه دنيا از هر چيز نزديكتر است، و آخرت را آخرت ناميدند براى آنكه جزاء و ثواب در آنست . (کریمی)
منبع : (علل الشرائع ج 1 ص 3)./ موضوع اصلی : اعتقادی / اعتقادی / موضوع فرعی : هدایت،ظلالت
 بدون نظر
2- امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: وقتى شخصى را در قبرش مى‏گذارند، دو ملک، یکى از طرف راست و یکى از طرف چپ مى‏آیند، و شیطان هم با چشمهایى از مس از پیش رویش پیدا مى‏شود، و فرشتگان مى‏گویند: این مردى که در میان شما پیدا شد چه مى‏گفت و منظورشان رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) است، شخص مدفون، دچار وحشت سختى شده اگر مؤمن باشد مى‏گوید: او محمد فرستاده خدا بود، آن موقع به او مى‏گوید بخواب، خوابى که در آن هیچ پریشانى نبینى، و قبر او را به مقدار 9 ذراع گشاد مى‏کنند و از همانجا که خوابیده جاى خود را در بهشت مى‏بیند، و این است منظور از آیه «یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا» و اگر کافر باشد همین پرسش را از او مى‏کنند، و او مى‏گوید: نمى‏دانم آن وقت است که او را با شیطان مى‏گذارند و مى‏روند. (کریمی)
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 92 و 93/ موضوع اصلی : نحو / اعتقادی / اعتقادی / موضوع فرعی : هدایت،ظلالت
 بدون نظر
کاربر محترم روایت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

لغت

1- منظور از قول ثابت، توحيد يعنى كلمه طيبه لا اله الا اللّه است. ابن عباس- چنانكه در كتاب شواهد التنزيل نقل مى‏كند- ميگويد: منظور از (قول ثابت) ولايت على بن أبي طالب است (کریمی)
منبع : تفسير آسان، ج‏8، ص: 357/ موضوع اصلی : نحو / اعتقادی / اعتقادی / موضوع فرعی : ولايت على بن أبي طالب ع
 1 نظر
ملکی - تاریخ : ۱۳۹۳ هفتم آبان

از مقابله «الظالمین» با «الذین آمنوا» استفاده می شود که ظالمان همان کافران هستند.

2- اگر در جمله «وَ یُضِلُّ اللَّهُ» و جمله «وَ یَفْعَلُ اللَّهُ» لفظ «اللَّه» به جاى ضمیر آمده، به آن جهت است که بطورى که گفته ‏اند: عظمت و هیبت مقام او را برساند. (ملکی)
منبع : / موضوع اصلی : / موضوع فرعی :
 بدون نظر
کاربر محترم لغت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

نکته ادبی

1- (يثّبت) مضارع مرفوع (اللّه) لفظ الجلالة فاعل مرفوع (الذين) اسم موصول مبنيّ في محلّ نصب مفعول به (آمنوا) فعل ماض و فاعله (بالقول) جارّ و مجرور و متعلّق ب (يثّبت)، (الثابت) نعت للقول مجرور (في الحياة) جارّ و مجرور متعلّق ب (يثّبت)، (الدنيا) نعت للحياة مجرور و علامة الجرّ الكسرة المقدّرة على الألف (الواو) عاطفة (في الآخرة) جارّ و مجرور متعلّق بما تعلّق به المجرور الأول فهو معطوف عليه (الواو) عاطفة (يضلّ اللّه الظالمين) مثل يثّبت اللّه الذين .. و علامة نصب المفعول الياء (الواو) عاطفة (يفعل اللّه ما يشاء) مثل يثبّت اللّه الذين آمنوا، و فاعل يشاء ضمير مستتر تقديره هو. (کریمی)
منبع : الجدول في إعراب القرآن، ج‏13، ص: 188/ موضوع اصلی : نحو / اعتقادی / اعتقادی / موضوع فرعی : هدایت،ظلالت
 بدون نظر
کاربر محترم نکته ادبی مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

سوال

کاربر محترم سوال مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

در صورتی که تمایل به درج مطلب دارید باید در سایت ثبت نام کنید یا در صورت ثبت نام وارد شوید
*