﴿وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلاَّ رِجَالاً نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ﴾
سوره مبارکه الأنبياء،آیه 7
تبلیغ شماره یک تبلیغ شماره دو تبلیغ شماره سه تبلیغ شماره چهار
آمار بازدید

ترجمه

ما پيش از تو، جز مرداني که به آنان وحي مي‏کرديم، نفرستاديم! (همه انسان بودند، و از جنس بشر!) اگر نمي‏دانيد، از آگاهان بپرسيد.
ترجمه : آیت الله مکارم شیرازی
و پيش از تو [نيز] جز مرداني را که به آنان وحي مي‏کرديم گسيل نداشتيم‏. اگر نمي‏دانيد از پژوهندگان کتابهاي آسماني بپرسيد.
ترجمه : آقای فولادوند

تفسیر

نکته

1- بشر بودن پيامبران ، امرى مسلّم نزد عالمان دينى و آگاهان تاريخ انبيا در عصر بعثت است. مقصود از <أهل الذكر> عالمان دينى است; زيرا اولاً عموم مردم از تاريخ پيامبران بى خبر بودند و اين نوع اطلاعات در اختيار عالمان دينى بود و ثانياً واژه <ذكر> در قرآن، بر كتاب هاى آسمانى و از جمله خودِ قرآن اطلاق گرديده است. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / اجتماعی / موضوع فرعی : بشر، پیامبر، ذکر، بعثت
 بدون نظر
2- اعتبار و حجيت سخن اهل خبره و اظهار نظر عالمان دينى برداشت ياد شده از لازمه فرمان خداوند مبنى بر رجوع به عالمان در مسائلى كه شناخته شده نيست، استفاده مى شود; زيرا الزام رجوع به دانشمندان بدون حجت و معتبر بودن اظهار نظر آنان، لغو خواهد بود و اين از ساحت مقدس خداى حكيم به دور است. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / اجتماعی / موضوع فرعی : بشر، پیامبر، ذکر، بعثت
 بدون نظر
3- لزوم پاسخ عالم ، به پرسش هاى جاهل در مورد مسائل دينى فسـلوا أهل الذكر گفتنى است كه اگر سؤال واجب باشد، جواب نيز الزامى خواهد بود وگرنه وجوب سؤال لغو مى شود; زيرا ممكن است براثر واجب نبودن پاسخ، سؤال ها بى جواب بماند. در اين صورت، موجب نقض غرض خواهد شد و اين از خداوند حكيم به دور است. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / اجتماعی / موضوع فرعی : بشر، پیامبر، ذکر، بعثت
 بدون نظر

نکته های کاربران

کاربر محترم نکته مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

روایت

1- عن رسول اللّه ( ص ) : لاينبغى للعالم أن يسكت على علمه و لاينبغى للجاهل أن يسكت على جهله و قد قال اللّه < فسئلوا أهل الذكر إن كنتم لاتعلمون ; از رسول خدا(ص) روايت شده است: براى عالم سزاوار نيست كه با داشتن علم سكوت كند [و آن را كتمان نمايد] و براى جاهل سزاوار نيست كه با وجود جهل، سكوت كند [و مجهول خود را نپرسد]; در حالى كه خدا فرموده است: <فسئلوا أهل الذكر إن كنتم لاتعلمون>». (کریمی)
منبع : الدرالمنثور، ج 5، ص 133./ موضوع اصلی : اعتقادی / اجتماعی / موضوع فرعی : بشر، پیامبر، ذکر، بعثت
 بدون نظر
کاربر محترم روایت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

لغت

کاربر محترم لغت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

نکته ادبی

1- وَ / حرف ؛ حرف عطف ؛ مبنىّ ؛ على الفتح /مَا / حرف ؛ حرف نفى ؛ مبنىّ ؛ على السّكون / أَرْسَلْنَا - ر س ل - - جمع - أفعلنا - فعل ؛ ثلاثىّ مزيد ؛ افعال ؛ ماضى ؛ متكلم ؛ متعدى ؛ مبنىّ ؛ على السّكون / قَبْلَـ - ق ب ل - مذكر - مفرد - فعل - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ ظرف ؛ معرب /كَ/ اسم ؛ ضمير متّصل مجرور ؛ مبنىّ ؛ على الفتح /إِلَّا/ حرف ؛ حرف استثناء ؛ مبنىّ ؛ على السّكون / رِجَالًا - ر ج ل - مؤنث - جمع - فعالا - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ جامد ؛ معرب /نُوحِي - و ح ى - - جمع - نفعل - فعل ؛ ثلاثىّ مزيد ؛ افعال ؛ مضارع ؛ متكلم ؛ معرب / إِلَيْـ / حرف ؛ حرف جرّ ؛ متعلّق بفعل قبله ؛ مبنىّ ؛ على السّكون /هِمْ / اسم ؛ ضمير متّصل مجرور ؛ مبنىّ ؛ على السّكون / فَـ / حرف ؛ رابط للجواب ؛ مبنىّ ؛ على الفتح / اسْئَلُو - س أ ل - مذكر - جمع - افعلوا - فعل ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ أمر ؛ مخاطب ؛ متعدى ؛ مبنىّ ؛ على حذف النّون / أَهْلَ - أ ه ل - مذكر - مفرد - فعل - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ اسم جمع ؛ معرب /الذِّكْرِ - ذ ك ر - مذكر - مفرد - الفعل - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ جامد مصدرىّ ؛ معرب / إِنْ/ حرف ؛ حرف شرط جازم ؛ مبنىّ ؛ على السّكون / كُنْتُمْ - ك و ن - مذكر - جمع - فلتم - فعل ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ ماضى ؛ مخاطب ؛ فعل ناقص ؛ مبنىّ ؛ على السّكون / لَا / حرف ؛ حرف نفى ؛ مبنىّ ؛ على السّكون / تَعْلَمُونَ - ع ل م - مذكر - جمع - تفعلون - فعل ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ مضارع ؛ مخاطب ؛ متعدى ؛ معرب (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : صرف / اعتقادی / اجتماعی / موضوع فرعی : بشر، پیامبر، ذکر، بعثت
 بدون نظر
کاربر محترم نکته ادبی مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

سوال

کاربر محترم سوال مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

در صورتی که تمایل به درج مطلب دارید باید در سایت ثبت نام کنید یا در صورت ثبت نام وارد شوید
*