﴿الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا﴾
سوره مبارکه الکهف،آیه 46
تبلیغ شماره یک تبلیغ شماره دو تبلیغ شماره سه تبلیغ شماره چهار
آمار بازدید

ترجمه

مال و فرزند، زينت زندگي دنياست؛ و باقيات صالحات [= ارزشهاي پايدار و شايسته‏] ثوابش نزد پروردگارت بهتر و اميدبخش‏تر است!
ترجمه : آیت الله مکارم شیرازی
مال و پسران زيور زندگي دنيايند، و نيکيهاي ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر اميد [نيز] بهتر است‏.
ترجمه : آقای فولادوند

تفسیر

نکته

1- كار هاى شايسته ، داراى ثبات بوده و ماندگار هستند . و البـقيـت الصـلحـت خير طبيعى سخن آن بود كه <الباقيات> وصف براى <الصالحات> باشد; زيرا، اَعمال صالح هستند كه متَّصف به ماندگارى مى شوند، ولى اين جابه جايى در تعبير، به جهت مناسبت با مطالب آيات قبل و تكيه بر بقاى عمل صالح در برابر اضمحلال حيات دنيا و زينت هاى آن است (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اخلاقی / اجتماعی / موضوع فرعی : كار هاى شايسته ،اَعمال صالح
 2 نظر
مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ بيست و نهم تير

هدف از آفرينش زينتها، استفاده بندگان خدا از آن است. قُل مَن حَرَّمَ زينَةَ اللّهِ الَّتى اَخرَجَ لِعِبادِهِ...قُل هِىَ لِلَّذينَ ءامَنوا فِى الحَيوةِ الدُّنيا ./اعراف (7) 32

پاسخ ها
مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ بيست و نهم تير

دلبستگى و علاقه به زينت هاى زندگى دنيا، موجب دورى از تهيدستان مؤمن می شود. واصبِر نَفسَكَ مَعَ الَّذينَ يَدعونَ رَبَّهُم بِالغَدوةِ والعَشىِّ يُريدونَ وَجهَهُ ولا تَعدُ عَيناكَ عَنهُم تُريدُ زينَةَ الحَيوةِ الدُّنيا ولا تُطِع مَن اَغفَلنا قَلبَهُ عَن ذِكرِنا واتَّبَعَ هَوهُ وكانَ اَمرُهُ فُرُطـا./كهف (18) 28

2- استفاده از انگيزه اميد و آرزو ، از روش هاى قرآن براى هدايت و تربيت است . و البـقيـت الصـلحـت خير عند ربّك ثوابًا و خير أملاً <أمل> به معناى <آرزو و اميد> است و <أملاً> تميز براى <خير> است; يعنى، <الباقيات الصالحات> از نظر اميد داشتن به نتيجه آن، از دل بستن و اميد داشتن به حيات دنيا و زينت هاى آن، بهتر است. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اخلاقی / اجتماعی / موضوع فرعی : كار هاى شايسته ،اَعمال صالح ، امید و آرزو
 بدون نظر
3- اميد بستن به مال و فرزند ، اميدى پوچ و بى فرجام است . المال و البنون زينة . .. و البـقيـت الصـلحـت ... خير أملاً (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اخلاقی / اجتماعی / موضوع فرعی : كار هاى شايسته ،اَعمال صالح ، امید و آرزو
 بدون نظر
4- ثروتها و فرزندان انسان وسيله زينت و آراستگى دنيا و مايه فخر و مباهات مردم هستند، و خود به خود براى سراى آخرت سودبخش نخواهند بود. آرى، دارايى و فرزند در اين جهان مايه جمال و آراستگى انسان و نيروى دفاعى او هستند. از اين روى اين دو ركن حيات، زيور و زينت دنيا مى‏ باشند، و از آنجايى كه فناپذير هستند براى آخرت سودى نخواهند داشت، مگر اينكه به عنوان مقدّمه و وسيله‏ اى براى جهان ديگر، مورد بهره‏ بردارى قرار گيرند. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : / موضوع فرعی :
 بدون نظر

نکته های کاربران

کاربر محترم نکته مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

روایت

1- عن إدريس القمى قال : سألت أباعبداللّه ( ع ) عن الباقيات الصالحات ؟ فقال : هى الصلاة ; ادريس قمى گفت از امام صادق(ع) از معناى الصالحات پرسيدم. فرمود: آن، نماز است (کریمی)
منبع : تفسير عياشى، ج 2، ص 327، ح 31; تفسير برهان، ج 2، ص 470، ح 4./ موضوع اصلی : اخلاقی / اجتماعی / موضوع فرعی : كار هاى شايسته ،اَعمال صالح ، امید و آرزو، نماز
 1 نظر
مهمان - تاریخ : ۱۳۹۳ بيست و نهم تير

پيامبر ص : اخلاص را سپر خود کنید تا شما را از آتش دنيا و آخرت حفظ کند. پرسيدند: چگونه؟بگوييد: «سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الاّ اللّه و اللّه اكبر». فرمود: اين كلمات و عقيده به اينها و عمل بر اساس اينها وسيله پيشرفت انسان، باعث پذيرفته شدن او و دعايش در پيشگاه خدا، نگهبان انسان در برابر بلاها و آفت‏ها و «باقيات صالحات» او هستند.

2- عن رسول اللّه ( ص ) [ انه قال ] : . . . يا ابن مسعود ! عليك بذكر اللّه و العمل الصالح ، فإنّ اللّه تعالى يقول و الباقيات الصالحات خير عند ربّك ثواباً و خير أملاً ; از رسول خدا(ص) نقل شده كه فرمود: . .. اى ابن مسعود! بر تو باد ذكر خدا و انجام عمل صالح; زيرا، خداوند متعال مى فرمايد: و الباقيات الصالحات خير... (کریمی)
منبع : مكارم الأخلاق، ص 457; بحارالأنوار، ج 74، ص 108، ح 1./ موضوع اصلی : اخلاقی / اجتماعی / موضوع فرعی : كار هاى شايسته ،اَعمال صالح ، امید و آرزو، نماز
 بدون نظر
کاربر محترم روایت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

لغت

1- كارهاى شايسته و فرمانبردارى از خدا و هر كار نيكى، «باقيات صالحات» گفته مى‏شود، چراكه اين ارزش‏ها، به بيان «ابن عباس» و «قتاده» جاودانه و ماندگارند، و پاداش آنها براى انسان از زر و زيور دنيا و فرزندان آن بهتر است. اين بدان دليل است كه پاره‏اى از ارزش‏ها و دلبستگى‏ هاى انسان پندارى و دروغين هستند و بسيار ناپايدار؛ امّا ارزش‏ها و دلبستگى‏ هاى سراى آخرت و آرمان‏هاى آن حقايقى راستين و پايدارند، چراكه هركسى كار شايسته‏ اى را به اميد پاداش انجام دهد، بى‏ ترديد به پاداش درخور و آرزوى شايسته خود مى‏ رسد. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : / موضوع فرعی :
 بدون نظر
2- مال در لغت به معناى تمامى اشيايى است كه انسان آنها را مالك مى شود.[لسان العرب، ج 13، ص 223] ابن اثير معتقد است كه در آغاز بر آنچه انسان از طلا و نقره مالك مى شد، اطلاق مى شده است، بعدها گستره اى عامّ يافت و شامل تمامى اشياى تحت مالكيّت انسان گرديد. اين واژه در نزد عرب بيشترين كاربرد را در شتر داشته، زيرا بيشترين اموال آنها بوده است[لسان العرب، ج 13، ص 223] و فرق بين مال و ملك جز اين نيست كه در ملك تسلّط و قرار گرفتن شىء در تحت سلطه مورد لحاظ قرار گرفته، ولى در مال، جهت ارزشمندى آن مورد توجّه است، به همين دليل است كه انسان نسبت به نفس خويش مالكيّت دارد، امّا به نفس، مال گفته نمى شود، اين در حالى است كه برخى از اشيا ماليّت دارند، امّا براى آن مالكى نيست. بر اساس همين ارزش است كه در قرآن كريم به موضوع خريد و فروش، هبه، انفاق، تصرّف، شركت و... گفته مى شود.[التحقيق، ج 11، ص 216] در فقه و حقوق براى اموالى كه مورد معامله قرار مى گيرد، شرايطى ذكر كرده اند، از آن جمله: 1. داراى نفع باشد; 2. در نزد عقلا منافع آن مورد توجّه باشد; 3. نفع غالب آن حلال باشد;[مكاسب، شيخ انصارى، النوع الثالث، ص 20; مبسوط در ترمينولوژى حقوق، ج 4، ص 3126] 4. قابل نقل و انتقال باشد.[مكاسب، شيخ انصارى، ص 79] در اين مدخل مال در كليّت آن مورد نظر است و مواردى كه تحت يكى از عناوين عقود و ايقاع مثل بيع و وقف، وصيّت و يا عناوين محرم شرعى مثل رشوه و قمار قرار مى گيرد در جايگاه خاصّ خود مطرح شده است و از واژه هاى مال، كنز، مترف، طَول و غنىّ و هر آنچه كه بر مال دلالت دارد استفاده شده است. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : / موضوع فرعی : تعریف مال
 بدون نظر
کاربر محترم لغت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

نکته ادبی

1- الْمَالُ - الْمَالُ - م و ل - - مفرد - الفعل - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ جامد ؛ معرب/ وَالْبَنُونَ - وَ - - - - - حرف ؛ حرف عطف ؛ مبنىّ ؛ على الفتح/البَنُونَ - ب ن و - مذكر - جمع - الفعون - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ جامد ؛ معرب/ زِينَةُ - زِينَة‌ُ - ز ى ن - مؤنث - مفرد - فعلة‌ - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ جامد ؛ معرب/الْحَيَاةِ - الحَيَاة‌ِ - ح ى ى - مؤنث - مفرد - الفعلة‌ - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ جامد مصدرىّ ؛ معرب/الدُّنْيَا - الدُّنْيَا - د ن و - مؤنث - مفرد - الفعلي - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ مشتق ؛ اسم تفضيل ؛ معرب/وَالْبَاقِيَاتُ - وَ - - - - - حرف ؛ حرف عطف ؛ مبنىّ ؛ على الفتح//الْبَاقِياَتُ - ب ق ى - مؤنث - جمع - الفاعلات - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ مشتق ؛ اسم فاعل ؛ معرب/الصَّالِحَاتُ - الصَّالِحَاتُ - ص ل ح - مؤنث - جمع - الفاعلات - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ مشتق ؛ اسم فاعل ؛ معرب/ خَيْرٌ - خَيْرٌ - خ ى ر - مذكر - مفرد - فعل - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ مشتق ؛ اسم تفضيل ؛ معرب/عِندَ - عِنْدَ - ع ن د - مذكر - مفرد - فعل - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ ظرف ؛ معرب/رَبِّكَ - رَبِّـ - ر ب ب - - - فعل - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ جامد مصدرىّ ؛ معرب/ كَ - - - - - اسم مبنىّ ؛ على الفتح/ ثَواباً - ثَوَابًا - ث و ب - مذكر - مفرد - فعالا - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ اسم مصدر ؛ معرب/ وَخَيْرٌ - وَ - - - - - حرف ؛ حرف عطف ؛ مبنىّ ؛ على الفتح/ خَيْرٌ - خ ى ر - مذكر - مفرد - فعل - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ مشتق ؛ اسم تفضيل ؛ معرب/أَمَلاً - أَملًَا - أ م ل - مؤنث - مفرد - فعلا - اسم ؛ ثلاثىّ مجرّد ؛ جامد مصدرىّ ؛ معرب/ (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : صرف / اخلاقی / اجتماعی / موضوع فرعی :
 بدون نظر
کاربر محترم نکته ادبی مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

سوال

کاربر محترم سوال مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

در صورتی که تمایل به درج مطلب دارید باید در سایت ثبت نام کنید یا در صورت ثبت نام وارد شوید
*