﴿فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِن قَبْلِ أَن يُقْضَى إِلَيْكَ وَحْيُهُ وَقُل رَّبِّ زِدْنِي عِلْمًا﴾
سوره مبارکه طه،آیه 114
تبلیغ شماره یک تبلیغ شماره دو تبلیغ شماره سه تبلیغ شماره چهار
آمار بازدید

ترجمه

پس بلندمرتبه است خداوندي که سلطان حقّ است! پس نسبت به (تلاوت) قرآن عجله مکن، پيش از آنکه وحي آن بر تو تمام شود؛ و بگو: «پروردگارا! علم مرا افزون کن!»
ترجمه : آیت الله مکارم شیرازی
پس بلندمرتبه است خدا، فرمانرواي بر حق‏، و در [خواندن‏] قرآن‏، پيش از آنکه وحي آن بر تو پايان يابد، شتاب مکن‏، و بگو: »پروردگارا، بر دانشم بيفزاي‏.«
ترجمه : آقای فولادوند

تفسیر

نکته

1- از عبارت «لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ» به ‏دست مى‏ آيد كه پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله مجموعه آيات قرآن را مى ‏دانسته و آن را پيش‏خوانى مى ‏كرده است و اين خود دليل روشنى است بر آنكه قرآن مجيد دو بار بر پيامبر نازل شده است، يك بار به صورت دفعى و بار ديگر به شكل تدريجى و آنچه را پيامبر در نزول دفعى در شب قدر دريافت كرده بوده، در هنگام نزول تدريجى، قبل از وحى مى‏ خوانده است. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / موضوع فرعی : نزول قرآن ، پیامبر ص
 بدون نظر
2- جايى كه پيامبر ص با آن علم سرشار و روح مملو از آگاهى مامور باشد كه تا پايان عمر، از خدا افزايش علم بطلبد، وظيفه ديگران كاملا روشن است، در حقيقت از نظر اسلام، علم هيچ حد و مرزى را نمى‏شناسد، افزون طلبى در بسيارى از امور مذموم است، ولى در علم ممدوح است، افراط بد است ولى افراط در علم معنى ندارد. (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : اعتقادی / اجتماعی / علمی / موضوع فرعی : نزول قرآن ، پیامبر ص ، علم
 بدون نظر
3- حكومت حكيمانه، حقيقى، مطلق و منحصر به فرد، از آنِ خداست. «الْمَلِكُ الْحَقُّ» 4 پيامبر اسلام صلى اللَّه عليه و آله عاشقانه طالب شنيدن و گرفتن وحى بود. «لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ» (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : / موضوع فرعی :
 بدون نظر

نکته های کاربران

کاربر محترم نکته مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

روایت

1- عايشه از رسول خدا (ص) روايت كرده كه گفت: روزى اگر بر من بگذرد كه در آن علمى زياد نكنم كه مرا به خدا نزديك كند خدا طلوع آفتاب آن روز را برايم مبارك نكند. (کریمی)
منبع : مجمع البيان، ج 7، ص 32./ موضوع اصلی : اعتقادی / اجتماعی / علمی / اعتقادی / اجتماعی / علمی / موضوع فرعی : نزول قرآن ، پیامبر ص ، علم
 بدون نظر
2- في أصول الكافي على بن إبراهيم عن محمد بن عيسى عن يونس عن مهزم و بعض أصحابنا عن محمد بن على عن محمد بن اسحق الكاهلي و أبو على الأشعري عن الحسن بن على الكوفي عن العباس بن عامر عن ربيع بن محمد جميعا عن مهزم الأسدي قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: انا مدينة العلم و على الباب، و كذب من زعم انه يدخل المدينة لا من قبل الباب، و كذب من زعم انه يحبني و يبغض عليا عليه السلام. (کریمی)
منبع : تفسير نور الثقلين، ج‏3، ص: 396/ موضوع اصلی : اعتقادی / اجتماعی / علمی / اعتقادی / اجتماعی / علمی / موضوع فرعی : نزول قرآن ، پیامبر ص ، علم
 1 نظر
کریمی - تاریخ : ۱۳۹۳ بيست و پنجم مهر- داور

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله فرمود: من شهر هستم و على در آن شهر مى‏باشد و دروغ مى‏گويد كسى كه گمان مى‏كند وارد شهر شده ولى از در آن نيامده است، دروغ مى‏گويد كسى كه گمان دارد مرا دوست مى‏دارد ولى با على دشمنى مى‏كند

3- عن جعفر بن محمد عن أبيه عليهما السلام قال: جاء رجل الى النبي صلى الله عليه و آله فقال له: يا رسول الله ما العلم؟ قال: الإنصات له، قال: ثم ما؟ قال: الاستماع له، قال: ثم ما؟ قال: الحفظ له، قال: ثم ما؟ قال: العمل، قال: ثم ما؟ قال: نشره. (کریمی)
منبع : تفسير نور الثقلين، ج‏3، ص: 396/ موضوع اصلی : اعتقادی / اجتماعی / علمی / اعتقادی / اجتماعی / علمی / موضوع فرعی : نزول قرآن ، پیامبر ص ، علم
 بدون نظر
کاربر محترم روایت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

لغت

1- (تعالى (علوّ)):والا مقام است. لا تَعْجَلْ: عجله نكن، جلو نيفت. بِالْقُرْآنِ: به خواندن «قرآن»، به قرائت «قرآن». أَنْ يُقْضى‏: كه پايان يابد. قُلْ رَبِّ: بگو اى پروردگار من. زِدْنِي ( (زيد)): بيفزا بر من‏ (کریمی)
منبع : / موضوع اصلی : / موضوع فرعی :
 بدون نظر
کاربر محترم لغت مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

نکته ادبی

1- (الفاء) عاطفة (الملك) نعت للفظ الجلالة مرفوع (الحقّ) نعت ثان للفظ الجلالة مرفوع (الواو) استئنافيّة (لا) ناهية جازمة (بالقرآن) متعلّق ب (تعجل) بحذف مضاف أي بتلاوته أو بإنزاله .. (من قبل) متعلّق ب (تعجل)، (يقضى) مضارع مبنيّ للمجهول منصوب و علامة النصب الفتحة المقدّرة على الألف (إليك) متعلّق ب (يقضى)، (وحيه) نائب الفاعل مرفوع. (کریمی)
منبع : الجدول في إعراب القرآن، ج‏16، ص: 429 / موضوع اصلی : اعتقادی / اجتماعی / علمی / اعتقادی / اجتماعی / علمی / موضوع فرعی : نزول قرآن ، پیامبر ص ، علم
 بدون نظر
کاربر محترم نکته ادبی مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

سوال

کاربر محترم سوال مورد نظر خود را در اینجا ثبت کنید

در صورتی که تمایل به درج مطلب دارید باید در سایت ثبت نام کنید یا در صورت ثبت نام وارد شوید
*